«درآمد ماهیانه یک گیمر؛ ده برابر درآمد پزشکان». این تیتری بود که هفته گذشته بسیاری از رسانه های خبری منتشر کردند و ذیل آن نوشتند که یک گیمر ۱۸ ساله در ایران ماهیانه ۵۰۰۰ دلار درآمد دارد. یعنی حدود ۱۵۰ میلیون تومان در یک ماه و این عدد برای گیمرهای حرفهایتر به ماهانه ۴۰ هزار دلار (یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان) هم میرسد. انتشار این گزارشها نشان میدهد امروزه گیم و بازیهای رایانه ای، نه فقط یک سرگرمی ساده، بلکه به منبعی از درآمد نیز تبدیل شده است. شاید گیمرها بیش از سایر افراد بتوانند فضایی را که قرار است در متاورس رقم بخورد، درک کنند. اگر خرید و فروش توکن و یا زمین در متاورس برای برخی نامفهوم باشد و منتظرند تا ببینید در آینده چه شرایطی رقم میخورد، برای گیمرها و مشتریان بازیهای رایانه ای، خرید و فروش اقلام مجازی همین امروز هم به یک امر شایع تبدیل شده است و تجارتی جدی را رقم زده است.
آسیبها و فرصتها
بازیهای رایانه ای نیز مانند هر موضوع دیگری میتوانند با آسیبها یا فرصت هایی همراه باشند. مهمترین آسیبی که متوجه این حوزه است، اعتیاد جوانان به این بازیها، بازماندن از تحصیل و بهره گیری از این بازیها به عنوان منبعی برای درآمدزایی بدون زحمت کار و تحصیل میباشد. گیمرهای حرفهای، همانند اینفلوئنسرها، آنچنان زمینه های فعالیت خود را برای سایرین و به خصوص نوجوانان تبلیغ میکنند که به تدریج به الگویی برای هم نسلان خود تبدیل میشوند و بسیاری ترجیح میدهند به جای ادامه تحصیل در دانشگاهها و یا کسب مهارت حرفه ای، وقت خود را صرف بازیهای تخصصی آنلاین بکنند. اما افراط در بازیهای آنلاین بر شخصیت افراد نیز تاثیرگذار خواهد بود و آنها را دچار نوعی انزوای اجتماعی و فاصله گرفتن از دیگران میکند. در سنین پایینتر، افراط در بازیهای رایانه ای منجر به ایجاد تیکهای عصبی و الگوبرداری از شخصیتهای رایانه ای میگردد. هر چند برخی از بازیهای رایانه ای میتوانند حاوی محتوای آموزشی باشند اما نمیتوان از رواج بازیهای رایانه ای مبتذل و یا بازیهای خشونت آمیز میان نوجوانان نیز چشم پوشی کرد. علاوه براین، امروزه بسیاری از بازیهای آنلاین خارجی به منبعی برای خروج ارز از کشور تبدیل شدهاند. بر مبنای آمار نزدیک 90 درصد بازار بازیهای رایانه ای در اختیار محصولات وارداتی و خارجی است و حتی بسیاری از بازی های ساخت ایران نیز كپی برداری از نوع خارجی است. در کنار این آسیبها، بازیهای رایانه ای میتوانند فرصت آفرین نیز باشند. سرمایه گذاری بر روی بازیهای داخلی با محتوای غنی و حمایت از بازی سازهای ایرانی میتواند به خلق الگوهای بومی و ورود ایران به این صنعت پر سود کمک نماید و نه تنها از خروج ارز جلوگیری نماید، بلکه به عاملی برای ارزآوری تبدیل گردد. بر طبق گزارشها کسب درآمد ارزی گیمرها از منابع مختلفی امکانپذیر است. به عنوان نمونه گیمرها و استریمرها میتوانند با جذب مخاطب در یوتیوب، داشتن فالوور در توئیچ، شرکت در مسابقات بین المللی، داشتن حامی مالی و... درآمد داشته باشند. علاوه بر اینها آموزش استراتژیهای گیمینگ نیز امروزه به یکی از زمینه های مهم درآمدزایی وابسته به حوزه بازیهای مجازی تبدیل شده است.
جامعه شناسی گیم و گیمرها
از لحاظ رده سنی جوانان و نوجوانان، مخاطبان اصلی بازیهای رایانه ای هستند و از لحاظ طبقه اجتماعی، نوجوانان متعلق به طبقه متوسط شهری، که درآمد لازم برای خرید ابزارهای لازم برای این بازیها از جمله کنسول، اقلام مجازی بازی، اینترنت پرسرعت و ... را دارند جزو مشتریان گیمرها محسوب میشوند. در دوران کرونا میزان استقبال از بازیهای رایانه ای به دلیل شرایط قرنطینه خانگی و کاهش ارتباطات اجتماعی، افزایش چشمگیری داشته است.
با بازیهای رایانهای چگونه مواجه شویم
به عقیده کارشناسان رسانه، اصرار برای حذف کامل بازی های کامپیوتری از دایره سرگرمی های کودک، صحیح نیست. برخلاف تصور عموم والدین، این نفس بازی های کامپیوتری و ویدئویی به شکل کلی نیست که برای بچه ها مضر و مخرب است، بلکه نوع بازی انتخاب شده است که می تواند همراستا یا در تضاد با تربیت و خلاقیت کودک باشد. بازی های زیادی وجود دارند که نه تنها زیان بار نیستند، بلکه می توان از آنها برای آموزش و توسعه خلاقیت در کودک استفاده کرد. بازی هایی که در آنها کودک برای رفتن به مرحله بعد مسئله ای را حل کند، یا برای خروج از آن مرحله، نیازمند چیدمان یا ترتیب خاصی است، به مهارت حل مسئله کودک کمک می کنند. بعضی دیگر از بازی ها در واقع نسخه نرم افزاری همان بازی هایی هستند که کودک در وسایل کمک آموزشی خود دارد، مانند پازل ها، مازها و بازی با کلمات. همچنین این بازی ها در واقع زاییده تخیل سازندگان آن هستند و همین که با تخیل و به کمک تکنولوژی می توان دنیایی کاملا نو «خلق کرد» ، بسیار برای کودک الهام بخش است. بهتر است والدین بازي هايي را انتخاب كنند كه بيش از يك بازيكن در آنها تشويق شده و باعث مي شود كه دو يا سه نفر با هم بازي كنند. به توصيه مركز ملي رسانه ها و خانواده ها، بهتر است خانواده ها كامپيوتر را به يك وسيله اجتماعي تبديل كنند.
علاوه براین، تجارت پرسود بازیهای رایانه ای نشان میدهد به لحاظ اقتصادی نیز باید بیش از گذشته بر روی این حوزه سرمایه گذاری شود و بازیهای رایانه ای همچون گونهای از استارتاپها مورد توجه فعالان فناوری و سرمایه گذاران قرار گیرد. ما چه بخواهیم و چه نخواهیم، بازیهای رایانه ای بخشی از سرگرمی های مهم نسل جدید به شمار میرود و در این صورت توجه به سرمایه گذاری بر بازیهای داخلی، حمایت از بازیهای پرمحتوا و غنی، جلوگیری از مهاجرت بازیسازهای داخلی و حمایت از آنها و... میتواند به لحاظ اقتصادی و فرهنگی آورده های ما را تضمین نماید.
ارسال نظرات